Får du i deg nok protein?


Jeg skal i dag se nærmere på hva som faktisk er “nok protein”. Tror du at du får i deg nok?

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg har tidligere gått ut og sagt et proteinpulver kan være et nyttig verktøy for mange, og ser vi nærmere på hvor mye protein myndighetene faktisk anbefaler at vi inntar daglig så skjønner du at jeg hadde rett. Enkelte kan nemlig ha et proteinbehov helt opp mot flere hundre gram om dagen, og å få i seg dette (kun gjennom vanlig, norsk mat) kan da bli en utfordring.

Hvis ikke ditt daglige energibehov blir dekket gjennom korrekt mengde karbohydrater og fett, vil kroppen også kunne benytte seg av protein som energikilde. Har du da ikke et høyt nok inntak til å dekke dette (samt oppbygningen av nytt vev og muskler etter en hard økt) vil det videre kunne medføre at musklene svekkes. Og trener du mye styrke øker også behovet for tilskudd av protein – da trening egentlig er det samme som å bryte kroppen ned. 

Proteininnholdet per 100g. i «typisk norsk mat»:
– Potet 1,7g.
– Grovbrød (avhengig av type) 8,7g.
– Torsk 18,1g.
– Egg 12,4g.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook  

Anbefalt proteinmengde
Myndighetene opererer gjerne med en anbefalt proteinmengde på rundt 1-1,5g. per kg. kroppsvekt, noe som betyr at en vanlig mann på 80kg. da bør få i seg så mye som 80-120g. protein om dagen. Og dette er altså regnet som en moderat anbefaling. Olympiatoppen anbefaler for eksempel folk som trener mye styrke å ligge på 1,5-1,8g. per kg. kroppsvekt, og det er også sagt at sunne, friske mennesker fint kan få i seg mer. Personlig pleier jeg å anbefale de som trener mye styrke, og som virkelig har et ønske om å bygge en topptrent kropp, å ligge i størrelsesordenen 2 og helt opp mot 3g. protein per kg. kroppsvekt, da jeg mener det er bedre å heller ha et lett overskudd framfor å risikere et uhensiktsmessig underskudd. Ellers pleier jeg alltid å utføre kroppsanalyser av mine klienter, og se nærmere på deres daglige energiomsetning og behov. 

Les også: Ti ting du må gjøre for å få en super kropp

Stå på, og takk til alle dere som daglig er innom treningsbloggen! 
OG SOM ALLTID; DEL GJERNE!! 

WWW.CORNELISELANDER.COM

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook  

#Nettavisen #trening #kosthold #kost #mat #treningsbloggen #iform #sk2015 #trener #CornelisElander 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg