Dumme menn og smarte kvinner drikker mest

En ny rapport som ble lagt fram av OECD i Paris i går viser at selv om det totale alkoholforbruket i utviklede land har sunket så øker den risikable formen for drikking – noe som både kan ha katastrofale innvirkninger på økonomien til flere land, og som i tillegg nå er en av de største grunnene til død verden over! 

Les mer på: Corneliselander.com

Her er litt utdrag fra rapporten som jeg fant interessant:
– Mesteparten av alkoholinntaket er konsumert av de 20% i samfunnet som drikker mest. Og i enkelte land står disse for så mye som 50-75% av alt inntak. 
– Menn er “more likely” å dø av omstendigheter knyttet til alkoholinntak, med skader påført under selve drikkingen som hovedårsak. 
– Kostnadene relatert til alkoholavhengighet alene i EU ble anslått til 0,65% av det totale BNP for regionen, eller ca.84,5 milliarder… 
– I 2003 sto trafikkulykker forårsaket av alkoholdrikking for ca. 1/3 av alle kriminelle handlinger [!]… 
– I løpet av de siste to tiår har alkoholforbruket i Russland økt med 60%!!
– Det anbefalte maksimale alkoholforbruket i Spania [40 mg/uke for menn, og 20 mg/uke for kvinner] er dobbelt så høyt som i Nederland… 

Og for de som mener at jeg overdriver dette med advarslene mine rundt alkoholkonsumet og drikkingen i Norge hva med at;
“Alcohol is now responsible for a greater proportion of deaths worldwide than HIV/AIDS, violence and tuberculosis – put together” 

Og så til slutt, og med henvising til overskriften;
– Personer med høyere utdanning og høyere sosioøkonomisk status (SES) er mer sannsynlig å drikke mer, MEN menn som har en lavere SES og mindre utdannelse så vel som kvinner med høyere SES og mer utdannelse er mer sannsynlig å drikke risikabelt mye [noe som vil si en ukentlig mengde ren alkohol på 140 gram eller mer for kvinner, og 210 gram eller mer for menn]… 

HVA MENER DU OM RAPPORTEN? GRUNN TIL BEKYMRING? 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Cornelis
 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #godmorgen #onsdag #bilder #Side3 #treningsbloggen #mat #drikke #fest #moro #trener #CornelisElander 

6 kommentarer
    1. Det er mulig dumme menn og smarte kvinner drikker mest. Men det betyr ikke at alle dumme menn drikker, og at alle smarte kvinner drikker. Tydelig at denne bloggen er skrevet av hjernen som sitter på høyre overarm på bildet jeg ser på denne bloggen.

    2. Jeg skrev jo heller ikke det @Oddbjørn Wærås men henviser kun til rapportens egne tall. Det er jo heller ikke slik at folk med mindre utdannelse og lavere sosioøkonomisk status (SES) nødvendigvis behøver å være dumme heller, men det er jo begrenset hvor mye man kan få plass til og beskrive i en overskrift 🙂 For øvrig veldig intelligent og morsom kommentar… 🙂
      Cornelis

    3. Kan ikke se at det blir sagt noe om at ALLE nevnte drikker mer. Les før du kommer med kritikk.
      Jeg vil si at det er stor grunn til bekymring.. Vet du noe mer om hvorfor tallene er så høye? Sa rapporten noe om det?

    4. Må være supersmart jeg da siden jeg omtrent aldri drikker, og drikker jeg er det sjeldent mer en et glass og to.

    5. Hei! Lurte på om du kunne dele noen tips til hvordan man kan oppmuntre familien til å spise sunnere. Bor hjemme og har det siste året blitt mer bevisst på å gjøre sunne valg. Vi spiser stort sett fisk eller kylling etc til middag med grønnsaker og grov pasta så middagen er ganske bra. Men føler liksom at foreldrene mine og søsknene mine pfte tar usunne valg. Altså jeg skal ikke late som om jeg er perfekt. Men det gjør meg bare ekstremt trist og se andre ta så usunne valg. Det er blir liksom bare for mye snacks på hverdager. Jeg har veldig lyst til at de skal bli mer bevisste på hvordan de spiser. Så håper du kunne gitt noen råd til hva jeg burde gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg