– Jeg vil ikke unnskylde meg for den jeg er


Jeg vil ikke lenger unnskylde meg selv for den jeg er, og hvordan jeg eventuelt måtte se ut. Enten så liker du meg for den jeg er, eller så gjør du det ikke. Men jeg kommer ikke til å forandre meg etter hvordan “man bør se ut”… 

Les mer på: Corneliselander.com 

Jeg har opp igjennom årene (særlig som synlig i media) både blitt kritisert for hvordan jeg ser ut, og hvordan jeg “oppfører” meg. Jeg er imidlertid lei av å unnskylde meg, og prøve å føye meg inn i rekken av hvordan man “bør være”. Enten så liker du den jeg er, eller så gjør du det ikke. DEAL WITH IT!

For det første må jeg si det gjerne er interessant å treffe på nye journalister. For et av de første “subtile” spørsmålene som gjerne kommer er “hvor er du egentlig ifra?”. Og med dette mener de sjelden hvor i Oslo eller Norge jeg må ha mitt opphav, men at det gjerne hintes til om jeg for eksempel skulle ha en litt “eksotisk” [familie-] bakgrunn (trolig fordi jeg har mørkt hår). Selv er jeg imidlertid så “interessant” at jeg kommer fra Majorstuen i Oslo, og at familien min “en gang i tiden” kom over grensen fra Sverige… Likevel opplever jeg nok noe av den samme følelsen som enkelte av våre “nye landsmenn” eller innvandrere kanskje møter på sin hverdag i Norge. Og her tror jeg vi virkelig har noe å lære av for eksempel amerikanerne…

Men uansett tilbake til overskriften; nei jeg vil ikke lenger unnskylde meg for den jeg er, eller prøve å føye meg inn i rekken av hva som er ok og “normalen”… I lang tid har jeg hørt hvordan man bør se ut og ikke minst alle de tingene man aldri må si eller gjøre (slik som å anbefale treningen og kosten/kosttilskuddet som faktisk gir resultater…). I tillegg har jeg blitt kritisert for å ha “bakoversveis”, være “for tanned”, eller som i høst da jeg var i kontakt med et norsk forlag og fikk beskjed om at jeg ikke burde legge ut treningsbilder i sosiale medier. Dette fordi, som de mente, kunne oppleves ekskluderende for enkelte.. Selv mener jeg imidlertid at det heller er tvert om, og at det kan være til hjelp og motiverende for mange – noe jeg blant annet har erfart gjennom min #CornelisUtfordring på Instagram

Slik er visst imidlertid ikke politisk korrekt mener de, mens jeg selv mener det er de som tar feil. Jeg tror vi nordmenn har kommet mye lenger enn hva et lite knipe mennesker i media måtte mene, og nordmenn ser nå ut mot verden og trendene som finnes. Og med all tilgangen vi nå har (og det rett i lommen på for eksempel mobilen) kommer ikke publikum lenger til å følge “business as usual” – noe som trolig også er grunnen til at internettbaserte tjenester, underholdning, og ikke minst informasjonskanaler som Netflix eller Nettavisen er framtiden… For på samme måte som disse “rebellene” ikke fulgte strømmen av gamle metoder og ideer, vil heller ikke jeg lytte til rådene om hvordan man “skal se ut” eller oppføre seg. Jeg mener jeg ikke har noe å unnskylde, og om du ikke skulle like min irriterende “bakoversveis” eller at jeg fra naturens side har litt større biceps enn gjennomsnittet så mener jeg det er your loss. For personlig er jeg lei, og vil ikke lenger unnskylde meg for den jeg er. Og på samme måte mener jeg at heller ikke du bør unnskylde deg – uansett hvordan du måtte se ut. Være stolt av den du er, og vennlig mot de du møter på din vei! 

Hilsen fra trener´n din i Hollywood 
Cornelis 🙂  

#Nettavisen #trening #meninger #Side3 #Side2trening #iform #bilder #media #blogg #treningsbloggen #CornelisElander  

29 kommentarer
    1. fortsett som du gjør cornelis! Det inspirerer meg utrolig mye! Er altid like gøy og følge bloggen din!

    2. Synes du er inspirerende!
      Jeg har et spørsmål angående knebøy. Har prøvd ulike programmer, og det ender alltid med at jeg stagnerer på 55 kg. (Jeg er selv 56kg og 170 høy.) Mye av problemet tror jeg ligger i at det ikke finnes halvkiloer,slik at jeg må øke med 2,5kg i stedet for 1,25kg, slik det ofte står i progammene. Jeg merker jo også at jeg blir litt pysete.
      Har du et råd for å komme over denne kneika? Har startet på en ny greie nå, 3 ganger i uken gjør heg 3 sett med 5 reps. Skal øke 1,25-2,5 kg per gang. Er på 55 kg i dag, men frykter neste økt..
      Jeg spiser bra, prøver å unngå de store karbohydratkildene.
      Hadde blitt kjempe glad for en liten respons! 🙂

    3. Hei @Lillian og takk for at du klikker innom bloggen!
      Hvis jeg skal gi deg et godt tips for å øke [kjappest mulig] så vil det være å få deg en treningspartner. Som du selv skriver er det jo lett å bli litt “pysete” (er egentlig ikke å være pysete, men smart [for veldig kjedelig om man ikke skulle klare det..]), så derfor vil jeg si at det å ha noen å trene sammen med som kan spotte deg og hjelpe deg når du trenger det som mest både vil gjøre at du lettere kan legge på mer, og faktisk tørre å gi 100%. Og det vil selvsagt også kunne fungere som en motivasjonsfaktor å ha noen å trene med som kan pushe deg til nye høyder..
      Stå på, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Cornelis

    4. Selvfølgelig trenger du ikke unnskylde hvordan du ser ut, du lever jo et liv og ofrer tydeligvis endel for å gå med “sommerkroppen” året rundt. De som kritiserer føler kanskje at de har en kropp som trenger unnskyldning når de sammenligner seg med deg.

    5. Haters gonna hate:) forsett å spre positivitet! Hva er din formening om hvordan stress kan påvirke trening? Kan det ha en Katabol effekt ?

    6. Det skal du ikke heller 🙂 Jeg fikk et superbra inntrykk av deg da jeg gjorde et intervju med deg for et par år siden. Ydmyk, jordnær og høflig var du. 🙂 stå på videre 🙂

    7. …artiklene dine har ellers gitt meg inntrykk av at du er immun mot norsk jantelov? Det er topp at vi har en en og annen sjelden mannlig blogger i Norge som er sunn og frem’på og forsøker å gi inspirasjon, så bare kjør på! *skulderklapp*
      Jeg stemplet deg tidlig som klysete steroidevrak (jeg er dessverre nordmann; det sitter i ryggmargen), men har måttet ta helomvending på den holdningen og følger dine innlegg sporadisk som treningsinspirasjon. Drit i norsk mentalitet og gi gass!!

    8. Hei 🙂
      Du er inspirerende og flott mann 🙂
      De som sier noe annet har ett problem.
      Og det er absolutt ikke noe feil med utseende ditt.
      Jeg bruker bestandig å se det positive i folk istede for å se det negative.
      God helg 🙂

    9. Supert innlegg, “rett fra levra”. Jeg er en av de som stadig hevder at misunnelsen en folkesykdom. KLART “Ola Normann” hater bakoversveisen og bicepsen din……fordi han skulle ønske for alt i verden at han selv så ut som deg. Du er over gjennomsnittet kjekk,har “sommerkropp” hele året,du virker veldig happy med deg selv, og elsker det du gjør. Så det er klart at de der ute som “sliter” vil alltid mene noe om deg og dine likemenn/kvinner. Jeg kommer selv fra et lite sted hvor Janteloven lever i beste velgående. En gang jeg satt å snakket med en venn om at jeg ble “baksnakket” kom disse kloke ordene. ” Vær “glad” folk snakker om deg selv om du oppfatter det som negativt. Det er den dagen de SLUTTER å snakke om deg det er grunn til bekymring”. …Ha en strålende treningsuke.

    10. “Jeg har opp igjennom årene (særlig som synlig i media) både blitt kritisert for hvordan jeg ser ut”, skriver du. Og med de ordene fikk du meg til å stoppe opp. I utgangspunktet var jeg bare på scrolletur gjennom bloggen. “Bare enda en mann som har vunnet lotto i genetikk og som sikkert er i overkant godt klar over det selv”, var mitt førsteinntrykk.
      Men så leste jeg setningen ovenfor og fordommene mine stilnet litt. Om det var èn ting jeg absolutt ikke hadde forventet å finne på denne bloggen, var det et slikt innlegg.
      Så ble jeg sittende og lese. Og jo mer jeg leste, jo mer tok jeg meg i å lure på:
      vet du det ikke? Vet du ikke at du ser hakket bedre ut enn mannfolk flest? Vet du ikke at du er den type glansbilde fjorten år gamle jenter henger opp plakater av på soverommet og kaller “drømmemannen”? Vet du ikke at du er den type mannfolk normale folk forsøker å nå opp til rent utseendemessig? Og viktigst av alt; vet du ikke at nordmenn er forbannet flinke til å forsøke å gruse enhver person som våger å stikke seg frem og være flink til noe? Vet du ikke at folk er fulle av hat, forrakt og PISS og at de har et voldsomt, underliggende behov for å spy dette utover andre mennesker? Vet du ikke at folk flest ikke klarer å fungere normalt i hverdagen om de ikke får hurpet fra seg litt? Vel, da vet du det nå.
      Ellers, angående det du skriver om at folk ofte tror du er av utenlandsk opprinnelse; beklager, men jeg ser det ikke. For meg ser du så erkenorsk ut som du kan få blitt (og det er det ingenting galt i. Nordmenn er vakre når de bare GIDDER). Derimot vitner NAVNET ditt om at det ligger noe eksotisk i genene dine et sted. Cornelis er nemlig ikke det vanligste man hører. Jeg har i alle fall aldri hørt det før.
      Uansett; det er ditt liv. Aldri la noen fortelle deg hvordan du skal leve det 🙂

    11. Vel, jeg denne kommentaren velger jeg å ta som et kompliment @JessicaWaldorf 😉
      Jeg er nok litt mindre “blærete” enn mange kanskje tror (i hvert fall den tilbakemeldingen jeg ofte får), og jeg er faktisk veldig beskjeden og skjenert av natur… Kanskje ikke noe man får inntrykk av der jeg nær sagt daglig legger ut bilder og “gir av meg selv” (både her på bloggen og i sosiale medier), men det er faktisk virkeligheten.
      Hva gjelder navnet mitt har du der helt klart rett, og jeg er faktisk oppkalt etter en visesanger fra Nederland… 🙂 Jeg har likevel opp igjennom årene fått høre mye rart, og fått noen spørsmålstegn til hvor jeg egentlig kommer ifra. Og da har det ikke vært navnet de visstnok tenkte på. Men Uansett; tusen takk for at du klikket innom bloggen, og jeg håper å se deg her igjen!
      Cornelis

    12. Tilbaketråkk: 해외놀이터
    13. Tilbaketråkk: this site

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg