Hvorfor du bør spise frokost

1oNAAhAG_Y
Her om dagen skrev jeg innlegget “Slik spiser jeg”, der jeg beskrev en typisk dag for meg med tanke på kosthold og “diett”. Det fokuseres nemlig [feilaktig i mine øyne] alt for mye i media bare på rundt dette med å gå ned i vekt, mens jeg selv mener de fleste av oss nok heller er ute etter en størrelsesreduksjon og at ikke minst mange også er ute etter en sunnere, sterkere kropp. Hvis dette skullle være noen av dine ønsker, mener jeg du imidlertid bør spise frokost…

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Ja, som jeg nevnte sist; skal du komme i ordentlig god form, bygge optimalt med muskelmasse, og en sterk og sunn kropp, så mener jeg du bør innta en god frokost. Hver dag. Enkelte eksperter, slik som Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet [NMBU] har tidligere uttalt til forskning.no at hvis man skal gå ned i vekt så trenger man å kutte i måltider, og kan fint “Dropp frokosten med god samvittighet”. Videre har han sagt at hvis man ønsker å gå ned i vekt så har man i realiteten bare to alternativer; enten kan man redusere energiinntaket, eller så kan man øke energiforbruket. Det har han forsåvidt rett i, selv om jeg personlig mener virkeligheten er litt mer nyansert enn dette…

Forøvrig er det også mange som ikke befinner seg i denne gruppen, og vi må ikke glemme at flere i dag faktisk har det motsatte ønsket; de ønsker å gå OPP i vekt… Når 44% av nordmenn i dag [ifølge AFPT bloggen] har en BMI som kategoriser dem i klassen overvektig er det kanskje vanskelig å se for seg at så mange der ute faktisk ønsker å gå opp i vekt, men det er nå engang virkeligheten og situasjonen også for mange. Imidlertid mener jeg ikke at en frokost bare er sunt og bra for de som skulle ønske å legge på seg, men også for ganske mange av de som herr Svihus mener bør kutte ut noen måltider. Her er nemlig mine argumenter;

Stress kan gjøre deg feit! 
Som jeg også beskrev i innlegget “Derfor legger du på deg fett” kan nemlig stress være med på å gjøre at du legger på deg fett, og særlig mer av det farlige fettet som legger seg rundt magen. For da å få bukt med dette problemet vil jeg blant annet anbefale deg å jobbe aktiv med å prøve å kontrollere stressituasjonene i hverdagen, men ikke minst at du også benytter en korrekt sammensatt frokost som en god måte å starte dagen på. Alt er nemlig ikke bare antall kalorier inn og antall kalorier ut, og de fleste av oss trenger også energi og næring etter en lang natts søvn og hvile (ja da, du har brendt kalorier til den store gullmedalje, også mens du lå der og sov!). Så om du vil ha en balansert og rolig start på dagen, og du faktisk også ønsker å opprettholde, eventuelt bygge, mer muskelmasse og en sunn, sterk kropp så mener jeg du så absolutt bør spise en “stor” og god frokost. For ikke alle av oss er nødvendigvis bare interesserte i å bli tynnere, og selv om du faktisk også skulle ønske deg en størrelsesrduksjon så har du fortsatt godt av å få i deg litt korrekt næring og energi tidlig på morgenen! 

Corneils 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #Side3 #Side2trening #søndag #mat #kosthold #trening #treningsbloggen #trener #CornelisElander  

1 kommentar
    1. Heisann Cornelis!
      Jeg spiller handball 3 ganger + styrke 4 ganger i uka, Men jeg har for høy fettprosent. Har du ett kjapt tips hvordan en gjennomsnittlig dag på en slags “deffe” diett inkl. kosttilskudd kan se ut? Mitt dagsforbruk er rundt 2500kcal.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg