Slik bygger du en rå overkropp!


En av Arnold Schwarzeneggers mange favorittøvelser er en øvelse som svært få benytter seg av i dag, men burde vi kanskje? Svaret får du her!

Les mer på: Corneliselander.com

Én av Arnolds mange favoritter på 70-tallet var øvelsen pullover, eller Dumbbell Pullovers, og selv om jeg ikke skal påstå at denne nødvendigvis kan erstatte, eller måle seg med, for eksempel benkpress har den imidlertid mange fordeler. Og på et punkt vinner den faktisk!

Pullover
Selv om dagens øvelse kanskje ikke kan måle seg med gode baseøvelser som for eksempel benkpress har den mange positive sider ved seg, og én stor fordel; den kan trenes så å si overalt! Jo da, når du går på treningssenteret for å trene vil også jeg (slik jeg har skrevet i flere av programmene på Side3 den siste tiden) trekke fram skrå-, og flatbenk som noen av de selskrevende og beste [base-] øvelsene du kan kjøre for å få aktivisert brystmuskulaturen på en mest mulig effektiv måte. Imidlertid er det ikke slik at vi alle alltid har tilgang på et trenings- senter, og selv om man for eksempel også kan få til mye bra ved hjelp av egen kroppsvekt er det nå en gang slik at mange også befinner seg i midten; de som har lyst til å trene litt med vekter, men som har begrenset med utstyr eller tid. Da kan denne enkle, men svært effektive og tøffe øvelsen være noe for deg! Utført riktig vil den nemlig kunne treffe og aktivisere alt fra nedre del av den store brystmuskel [Pectoralis Major] til skuldre, triceps, rygg, og mage.  

Du starter selve bevegelsen ved å holde manualen med et diamantgrep strakt over deg, og ved å føre den ned og bak hodet. Når armene dine er på linje med overkroppen løfter du vekten tilbake til utgangsposisjon, og repeterer. 

Kjør 3 sett med mellom 8-10repetisjoner på denne som for eksempel avslutning på en god brystøkt. 

Hvorfor trener vi ikke med den?
Som Cory Cregory, co-founder hos MusclePharm, en gang oppsummerte [på hvorfor så få benytter seg av denne øvelsen om dagen]; 

“Here´s one theory I came up with – perhaps it´s too effective for the entire upper body. Because it hits so many different
areas, people aren´t sure where to fit it into their routines, so they simply leave it out. Training big muscle groups like chest and back together usually isn´t the norm, hence the dilemma that is created when it comes to pullovers.”

Arnold brukte denne gjerne som en “brutally effective finisher” i sitt nå velkjente dobbelt-splitt program, og mente blant annet at bevegelsen hadde vært med på å utvide brystkassen hans. Og hvis øvelsen var bra nok for ham, bør den vel også [fortsatt] kunne være bra nok for deg? 

Benytter du denne i ditt program? La meg høre din mening om øvelsen i feltet under! 
@Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #godmorgen #helg #fredag #bilder #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

24 kommentarer
    1. Det øverste bildet var helt rått, det er definitivt en perfekt kropp. Hvis du går for å bli særlig større enn det så tror jeg ikke det vil bli så fint, men det er bare min mening da.
      Kropp er estetikk og derfor så må den også ha “riktige proporsjoner”. Bra jobbet! Imponerende for å si det mildt! 🙂

    2. “Og hvis øvelsen var bra nok for ham, bør den vel også [fortsatt] kunne være bra nok for deg? ”
      Nå var det kanskje ikke bare øvelser Arnhold tok for å bli stor..

    3. På ett eller annet tidspunkt vil samtalen med en kroppsbygger dreie fra vekt og reps, over til doser og sykluser.

    4. … Og det er jo det alle lurer på: Er det mulig å bygge en slik kropp uten kunstig stimuli? Hvis svaret er nei, så er slike artikler å holde folk for narr. Dessverre er stigmatiseringen ved bruk av doping så sterk at ingen egentlig kan innrømme det, selv om dopingen kun er for egen del, uten å delta i noen konkurranser, og dermed ikke juks. På grunn av stigmatiseringen kan vi ikke stole på noen. Det burde vært mulig å si, ja, jeg har brukt noen hjelpemidler for å få denne kroppen, uten at man blir uglesett. Da kunne vi andre sett hva som er realistisk å oppnå uten doping.

    5. Doping selger. Dop deg. Og få suksess. Rocky gjorde det allerede på 70-tallet. Oldest trick in the book.

    6. Jeg kjørte denne øvelsen for mange år siden, men sluttet fordi jeg følte den egentlig ikke tok noen steder, og i alle fall ikke bryst og rygg. Bortkastet tid for min del, rett og slett. Sannsynligvis utførte jeg øvelsen feil på grunn av lite fleksibilitet i skulderleddet. Det er sikkert en utmerket øvelse for de som har tilstrekkelig fleksibilitet. For oss andre er det kanskje ikke verd det når vi i tillegg må bruke tid på å gjøre skulderleddet i stand til å kjøre øvelsen?

    7. Utrolig mange usaklige, misunnelige kommentarer, dessuten, bare for å informere, “Rocky” var en fiktiv person.

    8. Alle som har trent en del år på treningstudio vet hva som må til for å få en sånn kropp som er avbildet på det øverste bildet.
      Hvorfor holde folk for narr?
      Veien til en slik kropp er steroider og eventuelt veksthormer, eller begge deler, selvfølgelig kombinert med bra kosthold og trening.
      Bedre å være ærlig enn å føre folk bak lyset.
      Kroppsbygging er en gjennom “dirty” sport og har alltid vært det.
      Blir bare lei av alle løgnene, bedre å være ærlig.

    9. Hei @Ole Vanligvis gidder jeg ikke å svare slik usakelig kritikk, men når du som aldri har møtt eller kjenner meg kommer med slike påstander rundt en problematikk jeg ikke tarclett på. og er veldig engasjert i og jobber aktivt mot, vil jeg gjerne svare deg… Hva mener du med at “han som har bloggen her er jo en fake bole fyr”? Hadde du hatt noen som helst kunnskap om dette temaet så vet du hvor feil du tar, og personlig er jeg kanskje en av de største forkjemperne for å få stoppet bruk av anabole steroider i Norge. Ikke fordi jeg ønsker å angripe de som eventuelt måtte bruke dette, da jeg mener det er like mye et rusproblem som alle andre drugs, men fordi jeg ønsker å kjempe for at færre noen gang rører ulovlige preparater i det hele tatt! Dette er et stort problem i Norge, og ikke noe jeg tar lett på – så kom heller ikke med slike usaklige, og usmakelige, utsagn på min blogg!
      Cornelis

    10. Takk for tips til øvelser. Denne “gamle” øvelsen kan jo til og med jeg. Nå er heldigvis ikke mitt mål og ekspandere brystet, Så jeg er mer imponert, enn misunnelig.
      Jeg har tiltro til at kroppen er ekte,og tenker at mange menn der ute skulle ønske de fikk dette resultatet, men innerst inne vet hvilket blodslit det er, med tanke på trening og total livsstil.
      Utrolig hvordan voksne mennesker gang på gang lar seg rive med og bli til troll, som rakker ned på andre. Misunnelse er en undervurdert og lite omtalt følelse.
      Takk for øvelser og motivasjon!

    11. Hei Cornelis. Ikke bry deg om hva folk sier. Du gjør det bra.Det lukter litt svidd av sjalusi her inne. Det jeg lurer på er noen gode tips for trening av skuldre? Spesielt den lille øvre delen som sitter med nakken? Takk

    12. Folkens – nå er det skjerpings her. Holde folk for narr? Jeg må le.
      Selvfølgelig må det steroider til for å bli Arnold-stor, eller Coleman-stor for den sakens skyld, men mannen i gata som er opptatt av trening sikter vel ikke mot det?
      @Bjarne, @Pelle og alle dere andre: Hvis du tror du kan gjøre denne øvelsen og bli skuffet over at du ikke blir Arnold-stor, så tror jeg du har levd et liv uten store utfordringer. Da mangler det noe i topplokket ditt. Det står at det er en øvelse som kan bidra til vekst for brystet ditt – det er det. Det står ikke “Do this shit and you will be on your way to Mr. Olympia!”
      Det finnes ikke en øvelse i verden som øker muskelmasse kun hvis du har steroider i deg, men ikke hvis du trener naturlig. Reality check, folkens. Jeg blir så oppgitt.
      Til Cornelis. Er ikke alt for mye innom bloggen din, men synes du har fine artikler og synes det er fett det du har fått til med karrieren din! Fitness-industrien kan umulig være lett å lykkes i, så fortsett å kjør hardt 🙂
      PS: Hva slags produkter bruker du i håret ditt? No homo.

    13. Hei Cornelis!
      Jeg har følgt “Årets råeste treningsprogram” og tatt godt i mot dine trenings tips. Du gir motivasjon.
      Denne øvelsen skal jeg garantert legge inn i treningsprogrammet.
      Trenings utviklingen min har vært meget bra og håper jeg klarer holde oppe denne gode trenden.
      Takk for et bra innlegg nok en gang.

    14. @Cornelis:
      Veldig fint at du tar sterk avstand fra doping, men hvorfor refererer du til Arnhold med denne øvelsen? Tror du virkelig ikke han dopet seg? Hvis du ikke tror han dopet seg er det en ærlig (og naiv) sak, men hvis du tror/vet han dopet seg så tar du jammen ikke så mye avstand som du sier.

    15. Hei @Lars
      Ja, jeg tar sterk avstand fra doping og steroider, men er ikke ute etter å angripe de som eventuelt måtte ha brukt eller bruker. Jeg mener det er viktigere at man faktisk fokuserer på hva som kan gjøres for å motvirke/forebygge bruk framfor å være ute med pekefingeren og kritisere enkelt individer.
      Mvh
      Cornelis

    16. Hei Cornelis 🙂 fin artikkel, men hadde vært veldig fint om du hadde tatt med et bilde i sluttposisjon. Forresten ligner dette på skullcrushers eller er eg helt på bærtur?! ( Eg har blitt vist en annen måte å utføre dette på i kabelapparat)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg