– Dette bør du vite før du drar på trening!


Det er ikke bare i skogen at skihelter og syklister barker sammen om plassen, og på mange av landets treningssentre hersker det også nær sagt “ville vesten” tilstander og folk som mangler
 folkeskikk. Selv har jeg her derfor prøvd å komme opp med en liste over ting vi alle kan ha godt av å tenke litt på av og til – slik at vi kan gjøre treningsopplevelsen bedre for oss alle… 

Les mer på: Corneliselander.com

For noen uker siden skrev jeg innlegget Dette må du ALDRI gjøre på treningssenteret!, der jeg spurte dere hva dere syntes om når noen som har glemt øretelefonene sin hjemme begynner å spille musikklista si for full guffe over speakeren på telefonen [inne på treningssenteret]. Og der så det heldigvis ut til at dere alle var rimelig enige med meg i at dette var “toppen av frekkhet” J I dag ønsker jeg imidlertid å ta denne listen litt videre, og generelt beskrive alt det jeg mener er feil å gjøre på et treningssenter (litt sånn til hjelp [for meg selv for å få det ut ;), men også eventuelt for de av dere som måtte være litt ny på dette med å trene på treningssenter. Her vil dere derfor bli presentert for og kjent med de kanskje litt uskrevende “kodene” og reglene som vi som trener etter hvert er blitt vant med… God fornøyelse J

Cornelis guide til gym etiquette: 
– vær oppmerksom på andre rundt deg, og særlig i vektrommet! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg selv har opplevd å sitte med noen 40-50kg. manualer over hodet, og en smarting sneier borti vektene.. Selv den minste lille dytt kan ende katastrofalt – så vær oppmerksom! Nei, du er ikke et; unique snowflake (for å bruke et amerikansk uttrykk).

– ikke løp fram og tilbake og oppta flere maskiner/apparater på en gang. Jo da, jeg kan også kjøre slike intense supersett og økter av og til, men da skal gymmet være nær sagt tomt og kun om det ikke er til sjenanse for andre! 

– hodetelefoner betyr gjerne det samme som at du ikke ønsker å bli forstyrret. Klart du kan prøve å få vedkommendes oppmerksomhet (hvis du for eksempel lurer på om han eller hun benytter et apparat osv.), men det betyr gjerne at person ikke er interessert i “å slå av en prat”, eller å bli sjekket opp.

Les også: Iform på 12uker! 

Nå bør det egentlig ogås være en hel seksjon bare for å beskrive riktig bruk av speilene på et treningssenter, og med unntak av visse (mer konkurranse orienterte) gym bør du på vanlig sentre ALDRI stå å flekse og sjekk ut for eksempel magemusklene foran speilene, mens andre sentermedlemmer sitter/står lit ukomfortablet rundt deg og prøver å trene. Vær også oppmerksom på å ikke plassere deg selv mellom en som allerede sitter/står og trener og speilet. Folk benytter speil aktivt (i motsetning til hva enkelte professorer måtte mene) – så vis hensyn, og ikke ødelegg treningen for andre!

– ikke kast vektene i bakken når du er ferdig (dette gjør deg like mye tøffere og sterkere som fartsstriper på en bil gjør bilen kjappere…)

– unngå å skrike og hylle, og du skal virkelig slite før dette er ok.. Se også an stedet du trener på. Enkelte sentre er mer egnet for dette – andre er det ikke. Vis hensyn!

– det er greit å svette, men tørk opp etter deg! Det finnes kanskje ikke noe mer udigg enn å legge/sette seg ned på en benk, og kjenne andres svette trekke seg godt inn i t-skjorten din… 

– ikke sitt og les i magasiner eller sjekk instagram kontoen din, mens du sitter og opptar utstyret som andre kunne ha benyttet. Stepp til side, og slipp andre til!
(men)
– spør heller ikke om du kan “work in” når du ser at en person har lasset på 200kg. i for eksempel knebøy, og bare tar seg en kort pause mellom slagene. Spesielt ikke om dette betyr at man da må lasse av 180 av dem så du kan kjøre ditt sett…

Følg meg også gjerne på Facebook! 

Så til slutt et par for garderoben:
– ikke gjør hele ukesstellet ditt i gymgarderoben. Er du virkelig nødt til å plukke øyenbrynene, og barbere deg både her og der i sammen med oss andre??? 

– gi folk litt plass, og kjenner jeg kroppshårene dine treffe huden min er vi trolig ALT for nærme hverandre… 

WWW.CORNELISELANDER.COM

Hilsen fra trener´n din i Hollywood
@Corneliselander

#Nettavisen #trening #treningsbloggen #godmorgen #trene #trener #bilder #blogg #blogginnlegg #hverdag #meninger #CornelisElander 

12 kommentarer
    1. Er så enig med denne lista. Har opplevd at nokon “brøyta” seg forbi meg da eg dreiv med knebøy – så eg traff vedkommande idet eg gjekk ned. Holdt på å smelle rett i bakken…og vedkommande reagerte ikkje på det ein gang. Gjett om eg var fly forbanna.

    2. Har lyst til å dele det “drøyeste” jeg noen sinne har vært “vine til”. Var i garderoben, hadde dusjet og skulle kle påmag da jeg hørte en merkelig lyd…brrrrrr,brrrrr…jeg kikket rundt hjørnet, så bort i speilet….men kunne ikke se noen. Men lyden var der og ble ikke borte…da jeg går ut av garderoben ser jeg til min store avsky og forskrekkelse en same som sittet på benken og filer føttene med en elektrisk fotfil. Hun var fortsatt naken, satt mot “åpningen der alle går ut” og på gulvet lå/sto en liten minipyramide med død hud fra føttene hennes. Dette er et syn jeg aldri glemmer….blir litt smådårlig av å tenke på det.

    3. Ja @Irlin og jeg tror mange ikke forstår hvor farlig dette faktisk kan være… Ser ofte hvordan folk sneier/dytter borti folk som feks ligger og kjører benkpress og/eller knebøy. Helt sykt. På den annen side er det også mange som ikke har noen forståelse for at du IKKE kan plassere deg rett ved siden av når man feks trener skråbenk med manualer eller flyes. Det er DU som plasserer deg for tett som vil skade deg 🙂

    4. Enige med alt, utenom en ting, sitte på mobilen og oppta treningsapparatet, grunnen er enkel, jeg trener mine repetisjoner; et sett, pause med mobil, et sett til, pause med mobil, et sett til, pause med mobil, så er jeg ferdig. Så hvis du kommer inn akkurat når jeg har pause med mobilen, skal folk stå å irritere seg over at jeg har pause? Bruker jeg et apparat, så bruker JEG et apparat, finn på noe annet å gjør enn å irritere seg over andres trenings vaner 😉

    5. @kimberly: Hadde jeg vært PT’n din hadde jeg beslaglagt den telefonen. For å få best utnyttelse av treningen må hodet være med og man må fokusere 100%. Pauser mellom settene skal bare brukes til å fokusere på neste sett, ikke sitte og fjase på en telefon.

    6. @Lars: hehe, det hadde du likt, men alle har forskjellige måter å trena på og det er min måte, kos eg bruke mine pauser på, har ingen noe med, dessuten fokusere på neste set? LOL, sko tro det var vanskelig å løfte vekter, jeg bruker mobilen til å fokusere på noe annet enn trening, slik at når jeg begynner igjen er jeg klar. Og om jeg hadde en PT, hadde vi antakeligvis stått å “fjaset” sammen om et eller annet uansett mellom settene

    7. Heilt sant – heldigvis reagerte PT’ane på huset da dei såg det som skjedde. Eg passar alltid på å ha “treningsrom” rundt meg. Ikkje berre er det farleg å stå for nærme andre under visse øvelsar – eg synes det er ubehagelig og, mister litt konsentrasjon av det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg