TRENINGSPROGRAM: Slik får du en stram mage


Lyst på en slik mage? Vel, da bør du lese noen av disse rådene:

Følg meg også @corneliselander

Fettet må bort
Det overrasker meg fortsatt hvordan mange drikker og fester i helgene, spiser usunn mat og fastfood hele uka igjennom, men samtidig trener magen hver gang man er innom treningssenteret.. La oss ta én ting først; det hjelper ikke å kjøre så mange situps og crunches du klarer hver dag om du fortsatt har et godt fettlager rundt midje og mage, og mageøvelsene vil ikke forbrenne bare der. Eller rettere sagt; du må forbrenne fettet over hele kroppen for å få fram sixpacken og muskulaturen der du ønsker.

For å oppnå dette sverger mange bare til en kardiovaskulær treningsform, selv om de fleste faktisk ville kunne ha oppnådd minst like mye (eller eventuelt mer) av å trene hard og riktig styrketrening. Best fettforbrennende effekt vil en dog gjerne få av å kombinere disse to treningsmetodene. Min anbefaling her er at du trener minst fire styrkeøkter i uka, hvorav to av dem for eksempel kan etterfølges av hard og riktig kardiotrening. Og jeg pleier å si at kardioen bør begrenses ned til maksimum 30 minutter av gangen. Aller helst mener jeg jo at du også bør utføre geriljakardio! Geriljakardio
SKYHØY INTENSITET: Det verste du kan gjøre, både for egen motivasjon og reelle kroppsresultater, er å trene for lenge av gangen med lav intensitet. Motgiften heter «geriljakardio».

Kosthold
Nå er imidlertid “gladnyheten” for de av dere som ikke liker, eller som har mye tid til, å trene hverdagen igjennom at mesteparten av en stram mage “bygges” på kjøkkenet. Igjen går jeg tilbake til punktet om disse som kjører i seg alt de kommer over av usunn og lite “mage-vennlig” mat, mens de trener situps til den store gullmedalje på treningssenteret. De lærde strides fortsatt om hvor viktig (i prosent) et sunt og godt kosthold er for sluttresultatet [kontra nok og riktig trening], men én ting er i hvert fall sikkert; du vil aldri oppnå en stram og fin mage av å kjøre i deg masse med usunn kost og drikke.

Les også: Maten du ikke må spise

Personlig mener jeg jo at det må høres ut som en god løsning å kunne spise seg til sixpack, framfor å måtte slite seg ut på treningssenteret hver dag uten å se noen effekt av det. Eller tar jeg feil?

Tren ryggen!
Jeg har tidligere på Side3 nevnt hvor viktig det er å trene den nedre delen av ryggen, og spesielt for oss nordmenn som stadig sitter mer og mer på skole og jobb. Og jeg tok fram rygghev som et eksempel på en god og fin øvelse flere av oss bør bli flinkere til å implementere i våre treningsoppsett. Denne er enkel og grei å trene, enten du er hjemme eller på helsestudio, og ønsker du deg en stram og trent mage vil denne være avgjørende for sluttresultatet! 

Viktige øvelser å trene:

Cornelis Planke Pushups på Swissball
Start med å plassere deg som i en vanlig pushup, men isteden for å ha føttene plantet solid på underlaget, plasserer du dem her på en Swissball. Armene og beina skal være strake i grunnposisjon, og planken skal så holdes så lenge du klarer (prøv for eksempel å få til 20-30 sekunder til å begynne med – for så å øke etter hvert). Det er også viktig at du her holder magen, hofte og rumpa oppe, og begynner de å synke ned mot underlaget gjør du øvelsen feil! Ta så noen pushups for avveksling (så mange du klarer), og løft deg deretter tilbake til plankeposisjonen. Hold så planken på nytt så lenge du klarer til full utmattelse.

Rygghev
Ligg på magen på en treningsball, og løft øvre del av overkroppen opp fra ballen. Mange gjør her den feilen at de løfter seg alt for høyt opp, noe som bare kan resultere i uønskete spenninger i korsryggen. Løft deg derfor forsiktig og kontrollert opp fra ballen, og aldri spenn ryggen mer enn at kroppen din er mer eller mindre parallelt med gulvet.

Slik oppnår du en stram og trent mage – kort oppsummert:
– Fettet må bort
– Tren ryggen!
– Ingen grunn til å overdrive treningen, det gir liten, eller ingen effekt, og magemusklene trenger også hvile.
– Ikke [bare] velg øvelser som går direkte på magen, men få trent den indirekte gjennom gode øvelser som for eksempel tunge knebøy.
– Et korrekt og godt kosthold er minst like viktig som selve treningen i seg selv.
Cornelis

#Nettavisen #blogg #Side3 #Side2trening #treningsbloggen #trening #iform #bilder #CornelisElander 
Følg meg også på Bloggurat
4 kommentarer
    1. Jeg har et problem med alt dette og hele dette innlegget.. For jeg gjør virkelig alt dette, og jeg har fortsatt ikke six-pack!
      Jeg trener 6 ganger om uken (hard styrketrening), etterfulgt av cardio gjennomsnittlig 3 ganger i uken, drikker ikke alkohol, spiser ikke sukker eller fast-food og har et sunt og variert kosthold!
      Problemet mitt er at jeg HATER å trene magemusklene, alle øvlsene er sååå kjedelige og jeg prøver å finne øvelser som både er harde nok og “morsomme” nok til at jeg vil gjennomføre dem. Så hver gang jeg ser du poster innlegg om mage (noe du har gjort en rekke ganger tidligere) så blir jeg veldig skuffet når jeg aldri finner gode MAGEøvelser som går DIREKTE på magen med tanke på at jeg gjør alt annet..
      Så vær så snill, snille søte Cornelis Elander.. Kan du snart få postet et innlegg med mageøvelser som er morsomme og kanskje litt utfordrene å utføre? Og kanskje også skrive litt om i hvilken rekkefølge mageøvelsene skal bli gjort, hvor mange reps, hvor lange pauser etc? Det ville i hvert fall gledet en treningsglad jente som er på desperat leting etter den perfekte magen!

    2. Hei @Celine og takk for at du følger meg og bloggen!
      La meg først spørre deg; hva mener du med et sung og variert kosthold? Litt forskjellig betydning på dette for mange, og enkelte kan feks ha godt av et kosttilskudd eller to for å supplementere og feks sørge for at man får i seg feks nok protein og riktig fett.
      Når det ellers gjelder mage- og gode øvelser å trene med er imidlertid sannheten av øvelser som går direkte, isolert på mage gjerne ikke er de beste – og derfor vil feks en kombinasjon av tunge knebøy, hard [effektiv] kardio (som geriljakardio), et sunt og proteinrikt kosthold – i tillegg til enkelte idirekte mageøvelser – være veien å gå for de aller fleste.
      Men følg med – så skal jeg lage og legge ut et eget mageøvelse program for deg ganske snart 🙂 Så følg med!
      Cornelis

    3. Cornelis Elander:
      Vel.. Sunt kosthold for meg: Lager all mat fra bunn av, med gode rådvarer, aldri posesupper, posesauser etc. Mye fisk og veeeldig mye grønnsaker, men også gode proteinkilder som gresk yogurt, kylling, svin etc. Vanlig frokost for meg: havregryn med mandelmelk og proteinpulver, litt mandler, hempfrø, gojibær, banan. Drikker også vanligvis smoothie hver dag som jeg lager om morningen bestående av spinat, mandelmelk, blåbær eller bringebær, en halv avokado, gresk yogurt, en scoop hvetegress pulver, banan, gojibær, hempfrø, hempprotein, litt mandler.
      Etter treningsøkten drikker jeg en proteinshake med vann eller melk. Tar omega3 og multivitamin hver morgen.
      Trener som sagt med tunge vekter, ben økt 2 ganger i uken (senest i dag), hvor jeg alltid trener knebøy som en del av programmet. trener geriljakardio ca. 3 ganger i uken, men kan også variere med lett jogging i ca. 30min..
      Så hvorfor har jeg ikke six-pack?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg