Gir denne videoen et godt eller dårlig budskap?

Denne videoen vekker oppsikt, selv om ikke alle mener den gir et riktig budskap. Hva mener du?

Les mer på: Corneliselander.com

“This Girl Can” er en nasjonal kampanje utviklet av Sport England der målet er å inspirere kvinner, uansett form og fasong, til å vrikke og bevege på kroppen for å bevise at man kan bryte barrierer. Likevel er ikke alle bare fan av kampanjen. 

Skjønner ikke greia
“Jeg skjønner ikke greia, tjukke jenter kan løpe og de prøver å gå ned i vekt? Ja, hva så? Jeg skjønner ikke hva dere prøver å oppnå. Dette virker meningsløst”, skriver noen på kampanjens sider, mens andre igjen mener dette “blåser opp det kvinnelige ego”… 

– Dette er de beste øvelsene for muskelvekst!

Selv er jeg selvsagt helt uenig i påstandene over, MEN jeg har likevel et lite problem med videoen. I flere av scenene skal det vises hvordan “overvektige”, eller kvinner med litt ekstra bør bevege på seg, trene, og være aktive (og ikke være flaue, redde, ubekvemme med noen kilo [for mye]). Problemet mitt er bare at enkelte av skuespillerne i denne videoen rett og slett (i mine øyne) ikke er store/slappe “nok” til at det trolig vil kunne hjelpe for de som denne videoen er myntet på. Jo da, enkelte av damene representerer nok fint, men noen av dem blir rett og slett for vanlige, slik at jeg mener det faktisk kan virke mot sin hensikt… Hvis denne er laget for at “store”, slappe personer skal føle seg mer vel i egen kropp og å være i fysisk aktivitetblir det veldig feil å skulle snike inn “vanlige” personer for å representere; “This Girl Can“… 

aN7lt0CYwHg
Eller hva mener du?

Cornelis

#Nettavisen #trening #meninger #blogg #mandag #treningsbloggen #trene #CornelisElander 

8 kommentarer
    1. Hvor kan jeg se videoen? Finner ikke link her.Nyskjerrigheten min ble skikkelig trigget etter å ha lest innlegget ditt….. Som for øvrig er inspirerende som alltid.

    2. Hvor kan jeg se videoen? Finner ikke link her.Nyskjerrigheten min ble skikkelig trigget etter å ha lest innlegget ditt….. Som for øvrig er inspirerende som alltid.

    3. Ja, vet ikke om jeg er helt enig. Nå er det jo slik at folk flest identifiserer seg med de som er mest lik seg selv, så om denne videoen representerer gjennomsnittet i befolkningen er vel det i så måte en smart reklame da mange kan kjenne seg igjen. Nå har ikke jeg sett videoen, bare det du skriver. Vet ikke om du nå mener det skal være smellfeite folk med for å inspirere andre, eller om du mener at skuespillere bør være mer trent og tynn for å inspirere andre til å trene. Har jo kommet ganske godt fram i et av dine tidligere innlegg at du mener selfies av mennesker som trener og oppnår resultater egner seg godt på trykk for å motivere andre. Så hvorfor ikke en reklame med de som på denne bloggen ser ut til å bli omtalt som den gjennomsnittlige sofagris, kun for inspirasjon og motivasjon til andre dødelige sofagriser😀👍

    4. @Anonym poenget med videoen var/er vel at den skal inspirere/motivere overvektige til å komme seg på trening og ikke være så ukomfortabel i egen kropp (nettopp fordi dette kan sette en stopper for mange som faktisk ønsker å mosjonere og å være i mer fysisk aktivitet). Poenget mitt er at jeg mener at flere av de personene de bruker i videoen er personer jeg vil omtale som “normalvektige”, og at den derfor kanskje kan virke demotiverende og mot sin hensikt (fordi en del av modellene faktisk er ?for fit?…). Nå er dette min mening, og kanskje tar jeg feil, og det hadde vært interessant å hørt fra de av dere som eventuelt føler seg igjen i situasjon og hvordan det kan føles på egen kropp…
      Forøvrig takk for at du klikker innom bloggen!
      Cornelis

    5. OK, jeg mener disse menneskene i videoen stort sett ser mindre Fit ut en de som generelt poster selfies, som vistnok skal ha til hensikt og motivere andre. Så da virker det litt selvmotsigende bare.

    6. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg først så den!:)Hvis den skal ha ønsket effekt synes jeg de burde hatt myyye større variasjon når det gjelder kroppsfasong på modellene/Skuespillerne.

    7. jeg er ikke helt sikker på hva det egentlige formålet med denne videoen er, men sånn som jeg forstår det handler det ikke nødvendigvis kun om å få overvektige til å trene. Jeg mener dette er en kampanje for å få kvinner til å begynne å trene mer og bruke arenaer som kanskje har vært mannsdominert lenge. Det handler om velvære og å ha det gøy mens man gjør noe fysisk. Se ”Behind the scene” filmen (https://www.youtube.com/watch?v=5OeQjEGM12M) der er d ingen som prater om å gå ned i vekt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg