Denne feilen må du IKKE gjøre…

Hva man veier er gjerne første måleenhet og “beviset” på om man har fått til noe eller ikke for mange. Problemet er bare at dette i virkeligheten er det siste du virkelig bør fokusere på… 

Les mer på: Corneliselander.com 

– Vekt er alt
For mange er vekt alt, og om man enten har som mål å gå opp eller ned i vekt, er dette gjerne hovedfokuset til de aller fleste. Problemet er bare at dette er å starte i helt gal ende, og å måle framgang/progresjon kun utifra hva badevekten til enhver tid måtte vise er trolig det siste stedet du bør ha fokuset ditt. Ikke bare kan dette fungere som en feilslått stressfaktor (og slik faktisk gjøre at du ytterlige går i feil retning), men det er heller ingen god identifikasjon på hvordan kroppsformen din faktisk utvikler seg over tid. 

Hvor mye man løfter i forskjellige øvelser kan heller være med på å gi deg et bilde av egen utvikling, mens hvor vektnåla til enhver tid stopper ikke gjør det!

Det er bare et tall
Vår egen kroppsvekt er nemlig bare et tall som ikke nødvendigvis sier noe om den generelle kroppsform, og mange kan for eksempel legge på seg, men likevel oppleves slankere/mer fit! Jo mer styrke du trener (som jeg personlig mener er beste vei både til størrelsesreduksjon [som jeg liker å kalle det] og muskelvekst) jo lettere er det nemlig at du også “legger på deg” – selv om du både føler deg, og andre opplever deg, “slankere”. 

– Kast badevekten ut av vinduet! 
En av mine faste fraser overfor klientene mine her i Hollywood er nemlig at man bare “kaster badevekten ut av vinduet!” først som sist! Vekt er nemlig bare et [uvesentlig] tall, og ikke der hovedfokuset ditt bør ligge. Det du heller bør ha fokus på er å trene hardt, kort, hyppig, og riktig, og det er først da du virkelig vil kunne oppnå dine egne mål – uansett hva vekten måtte mene om dette.  

Så stå på, og husk å laste opp dine mest sporty bilder på Instagram med #CornelisUtfordring Gleder meg til å se dine bilder!

Cornelis  

#Nettavisen #treningsblogg #blogger #CornelisElander #trene #iform #innlegg #hverdag #nedivekt #oppivekt #byggemuskler #trening #bilder 

 

9 kommentarer
    1. Jeg er 100% enig.
      Selv er jeg tungvekter for å bruke ordets rette forstand 😛
      Jeg måler fremgang i antall repetisjoner jeg klarer i de respektive øvelser ettersom at jeg kun trener med egen kroppsvekt.

    2. Godt å høre @JonHenrik! Ja, det er viktig å ikke la vekten ødelegge for motivajson og pågangsmot, og det er som sagt bare et tall. Har ingenting med kroppsform å gjøre!
      Cornelis

    3. Helt enig i at vekt bare er et tall!
      Noe av det som ofte fører til oppstart/vedlikehold/forverrelse av spiseproblem er nemlig et overfokus på vekten.
      Jeg har selv forhistorie med spiseproblem.
      OG til tross for det har jeg en vekt stående, men jeg har en som viser fett/muskelprosent. Så jeg ignorerer vekten, og fokuserer på endring i muskelprosent.
      Er ikke alle som klarer å ignorere det skrikende kg tallet, så for dem anbefaler jeg som du sier “å kaste hele vekten ut vinduet”. Mål heller omkrets rundt magen eller hvor man enn ønsker er det jeg hadde sagt om noen spurte meg. For stor vektnedgang ødelegger nemlig for progresjon i treningen, og fører ofte til belastningsskader. Jeg snakker av erfaring! Kroppen trenger (riktig) næring for å fungere. Ta vare på kroppen <3

    4. Har trent styrke i mange år, og ja… Gått opp noen kilo. Omkretsen er derimot mindre både her og der. Viktig å huske at muskler veier mer enn fett og. Ubehagelig hver gang legen skal ha vekt og høyde, for legen regner ut bmi og sier rett ut at jeg har noen kilo ekstra og dermed er lett overvekt. Koselig å høre ikke sant? Nei! Damer kan da vel og ha muskler uten å være overvekt vel?

    5. Hei, Elander. Jeg har trent styrke i over ett år. Har fremgang på enkelte områder. Men sliter med pull ups. Skjønner det ikke. Har brukt strikk, kamerat og nedtrekk (liker denne øvelsen).
      Hvordan får man trent mer rygg? Og hvordan får jeg fremgang. Jeg er normalt bygd.

    6. Så klart @anonym, og trist at legen din sier slikt (og forøvrig fortsatt benytter den utdaterte BMI modellen)…
      Stå på, og fortsett og bygg muskler – spesielt viktig for kvinner!
      Mvh
      Cornelis

    7. Hei @Espen, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Det kan være mange måter å bli bedre/sterkere på i denne øvelsen, der det å trene den ofte [nok] er én ting, [som du nevner] å ha en kamerat til å pushe deg, og ikke minst riktig kost (eventuelt enkelte former for kosttilskudd (feks glutamin og kreatin).
      Ellers vil jeg altså råde deg til å trene med vektbelte, slik at du venner deg til å trene med tyngre vekt, for at det så er enklere/lettere når du tar vekten av.
      Stå på, og det viktigste er altså å trene øvelsen ofte nok!
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg