– Ikke rart vi får syke, slappe barn som har vanskelig for å lære

“Potetferien” som Stavrum nylig omtalte er over, og med det er det også slutt på alle former for sunn mat og fysiske aktiviteter for de minste – noe som da også gjør det vanskeligere for dem å lære!

Les mer på: Corneliselander.com


En gang i tiden hadde ikke skolene bare ansvaret for barnas utdanning og læremønster, men skulle i tillegg også sørge for at de fikk en viss dose fysisk aktivitet, og ikke minst en lett innføring i å lage [og å lære å like] sunn mat. I dag er dette IKKE tilfelle ved de fleste av landets mange barne- og ungdomsskoler, og videregående tør jeg nesten ikke en gang tenke på. Vi får stadig flere og flere overvektige og syke her til lands, og særlig gjør dette seg gjeldende blant barn og unge. Og selv om en da skulle tro at myndighetene tok affære, ser det motsatte heller ut til å være tilfellet.. 

Et eksempel på dette er fruktkurvordningen. Kanskje ikke en “perfekt” ordning, og mange hakk dårligere enn hva våre naboland tilbyr sine barn, men helt klart [mye!] bedre enn ingenting (slik tilfellet stort sett er i dag). Nå må de unge selv ha med seg frukt og grønt i skolehverdagen – noe som da selvsagt gjerne ender opp med = null. 

Les også: Spiste du dette i natt? 

Så hva blir resultatet når vi ikke serverer barna våre sunne måltider, eller vi i det minste tilbyr dem litt frukt i klasserommene? Hva skjer når skolene kutter mer og mer av gymtimene, og all annen fysisk aktivitet skolehverdagen igjennom enten blir gjort “ulovlig” eller tatt bort – i tillegg til at lærdom om sunn mat forsvinner fra timeplanen? Vi får sykere, slappere barn som har vanskeligere for å lære – noe Norges plassering i internasjonale rangeringer over de beste skolesystemene i verden vitner mye om..

Den siste tiden har jeg også snakket med et stort antall unge mennesker som nylig avsluttet videregående skole fra forskjellige steder rundt omkring i landet, og tilbakemeldingene jeg sitter igjen med er enstemmige og alarmerende; det finnes ingen ordentlige tilbud! 

Så som jeg skrev på Facebook siden min i forrige uke, da potetferien startet; “Høstferie for norske skolebarn – noe som betyr MINDRE godteri, mer fysisk aktivitet, og en ellers sunnere hverdag!”, og nå kan jeg vel gå inn og oppdaterte statusen med; “Høstferien er over, og med er det tilbake til usunn mat, og en ellers aktivitetsfri skolehverdag for alle landets elever – heia Norge!”

Om du skulle være uenig i mine utsagn over, inviterer jeg deg til å fortelle meg i kommentarfeltet hvor jeg eventuelt måtte ta feil 🙂 

Følg meg også gjerne på Facebook!  

Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM 

#Norge #norsk #skole #hverdag #mat #trening #iform #helse #nyheter #Nettavisen #blogg #meninger  

7 kommentarer
    1. Hei! Jeg tror at kosthold i seg selv er viktig å ha en kontroll på, som f.eks fasting.. Å faste minsker økt konsentrasjon, slik som vi ser dyr gjør, tilogmed våre vestlige, som derimot er påtvunget å spise om vinteren, så er det et likhetstrekk, dyrene undergir seg naturen og faster, når det er mørkt. På den måten minsker man konsentrasjon om vinteren, som hvis ikke fører til mer mareritt og angst.
      Kjøtt og fisk er ikke bare produkter som går imot dyrene og fiskene, men også oss selv. Spesielt kjøtt kan gjøre lever, nyre, hjerte og lungene svakere pga karmisk effekt, da de dyrene som bidrar til kjøtt er naturens hjerte, lunger, mage etc. Men hvorfor skal barn spise frukt? De gidder ikke, mat er i kjøleskapet, kaldt, smaksløst. Å la grønnsakene men spesielt fruktene være ute litt i varmen så vil aromaen og smaken være mye bedre. Man kan si til de at granateple er blitt kopiert til coka cola, men granateple inneholder ikke sukker som er ikke fysisk og som kan føre til sykdommer. Å tilvenne barn fra de er små vil gjøre det enklere.

    2. Herregud for noe tøv av kommenterer over her. Kjøtt farlig? Granateple er livsfarlig å spise, og ikke “kopiert til coca-cola” nei. La frukt ligge ute i varmen for å øke aromaen og få barn til å spise det? Jeeez… faste om vinteren skal hindre mareritt og angst? Du skriver så mye feil at det gjør vondt å lese, og jeg gidder ikke ta alt, men er det en ting som kan gi ØKT angst dersom man har en angstlidelse så er det lavt blodsukker som følge av lite eller lavt matinntak. Mennesker er ikke det samme som dyr.
      Anbefaler deg et norskkurs, og slutte å uttale deg om ting du overhodet ikke har peiling på.

    3. Det er lett å anklage skolen, peke finger mot skoleverket, vise til folk man har snakket med. I min verden så er ikke slike argumenter godt nok, men jeg skjønner hva du sikter til.
      La meg spørre deg, er kosthold og fysisk aktivitet kun skolens ansvar eller burde foreldre i større grad komme på banen her?

    4. Tilbaketråkk: pharmacokinetic services
    5. Tilbaketråkk: مهاجرت
    6. Tilbaketråkk: in vitro biowaiver

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg