Er alkohol egentlig så farlig da?

Hvor farlig, eller skadelig, alkohol kan være for den som drikker det kommer gjerne mer ann på mengden som drikkes enn substansen i seg selv. Så hvor mye er farlig, og kan du drikke det uten at det går ut over treninga? 

Les mer på: Corneliselander.com 

Daglig får jeg gjerne dette spørsmålet fra lesere og følgere av bloggen; “Er alkohol egentlig skadelig”, og “Kan jeg fortsatt drikke selv om jeg nå begynner å trene?” Svaret er gjerne ikke like “enkelt”, og rett fram som du først kanskje skulle tro, men er alkohol skadelig? Personlig mener jeg JA, selv om også mine klienter “får lov til” å drikke ett glass (eventuelt to) av og til. Poenget er heller, som med det meste; å gjøre det med måte. I tillegg reagerer vi jo alle også, på lik linje med alt annet vi dytter i oss, forskjellig. Så der noen av oss kanskje har bygd opp en toleranse, eller lettere kan håndtere mer enn andre, er det andre igjen (meg selv inkludert) som ikke makter/orker å drikke like mye uten at det setter sine spor og kan gi skade. I tillegg skal det sies at hvis du virkelig vil ha de beste [trenings-] resultatene så bør du ja, styre helt unna..

Så tilbake til åpningsspørsmålet; er alkohol egentlig så farlig? Både ja, og nei. De fleste kan nok unne seg ett glass eller to uten at det behøver å gi de helt store utslagene, men når det kommer til treningen (og for de virkelig gode resultatene) er svaret mitt imidlertid soleklart; at du bør styre 100% unna! 

Cornelis 

13 kommentarer
    1. Men ved siden av gode resultater, økt styrke, og eller bedre kondisjon. Er det ikke viktig å kunne kose seg, drikke god drikke i et godt lag? Jeg har ingen forundringer ved å se at folk er uenige på om et godt lag må inneholde alkoholholdige drikker, men det er jo noe eget med det?
      Vin-, og ølsmaking er for meg, som for mange andre, en av de opplevelsene jeg ikke vil være foruten. Ved siden av dette er jeg aktiv syklist, jeg trener fast på studio, jeg jogger, og er generelt sett ?sprek?. Holder ikke det?
      Som en person som lever et relativt festlig liv har jeg 10% fett, er sterkere en brorparten av mine bekjente, og har god nok kondisjon til å komme vel plassert i distanseløp. Holder ikke det?
      Du skaper jo et press med det du her skriver som ikke ligner noe annet. Når du sitter å drikker proteinene dine blandet med melk, og spiser grønne erter på lørdagskvelden er majoriteten ute å tar seg et glass. Jeg stemmer for det sistnevnte.

    2. Med unntak av det sosiale press forbundet med drikking, så er det ubetinget bare fordeler med å kutte alkohol helt ut. Det merkes positivt på kroppen når man har gått lenge uten alkohol i blodet.
      Samtidig er det individuelt hva folk foretrekker og det må respekteres.

    3. Ikke kom til meg å si at du aldri rører alkohol, uansett hvor mye du trener! Fordi DA lyver du(:
      Alt er lov så lenge det gjøres med måte(:

    4. Hvem er det du snakker til her?? Er det toppidrett utøvere som skal vinne VM eller OL gull eller er den jevne mann i gata som skal trives med å trene??
      For toppidrett utøvere er jeg helt enig.
      For den vanlige mann i gata er dette noe av det dummeste jeg har hørt, som så mye annet du skriver.

    5. Atter en gang svada fra denne kanten. “er alkohol egentlig så farlig? Både ja, og nei.”,..”å gjøre det med måte.” Du bare gjentar alt det alle vet fra før. Kom med argumenter som faktisk forteller oss noe!!

    6. Dette er noe av det mest skadelige PT’er holder på med. Jeg kjenner så mange kamerater som vegrer seg for å begynne å trene, fordi de tror at da må de slutte å ha det moro i helgene. Jeg er sterkere enn de fleste jeg kjenner, store muskler og generelt “fit”. Antydning til six-pack, riktignok ikke ala Brad Pitt i Fight Club. Men jeg kan samtidig drikke så mye jeg bare vil(da snakker vi ikke 1-2 glass, men 10-20 enheter hver eneste lørdag).
      Det er fullt mulig. Ville jeg fått “bedre resultater” uten alkohol? Sannsynligvis. Men jeg har aldri opplevd at alkohol hindrer meg i å legge på tyngre vekter, løpe lenger og generelt se bedre ut jo mer jeg trener.
      Det eneste er at jeg ikke får trent i helgene(lar seg ikke kombinere så lett).
      Men hvem har vel lyst å trene i helgene. Løp og pump jern mandag til fredag så skal du se resultater, samme hvor mye du koser deg med et glass vin til middagen eller en kasse øl på lørdag.
      Rotet meg litt bort her, poenget er: Alt dette maset du Cornelis og andre tilsvarende kommer med rundt alkohol får ikke folk til å drikke mindre! Det får bare en haug med folk til å la vær å trene.

    7. Jeg er 75 år. Trener 5 ganger i uka.Mye vekt trening. 1 time og 15 min.Jeg tar en øl eller 3.3-4 ganger i uka. Tar jeg meg noen drinker merker jeg at det kan noen ganger er lit tyngre på trening. Men ingen skal ta ifra kosestunden med pils. Jeg bor i Thailand hvor det er godt og varmt. Da smaker det godt med en kald pils, ikke overdriv.Hilsen ifra Bjørn

    8. Alkohol ødelegger nattesøvnen så man får ikke den kvalitets hvile som man ofte trenger for å fungere optimalt.
      Så det beste var vel om de som elsker øl og dram,inntar dette så tidlig som mulig på dagen.Helst i lag med frokosten.
      Det samme gjelder alle typer stimulerende stoffer.

    9. “Hvor farlig, eller skadelig, alkohol kan være for den som drikker det kommer gjerne mer ann på mengden som drikkes enn substansen i seg selv.”
      HÆ? derfor jeg blir dårlig av 20 øl kontra en? jaja, greit å få det oppklart.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg