Tynne mennesker har ingenting å klage på!


Ja, dette er følelsen jeg sitter igjen med etter 99% av alle overskrifter og artikler jeg ser i media; “Slik blir du tynnere”, “Mist fett og vekt”, etc. etc. Og jo da, med rundt én million overvektige i Norge er det så absolutt et behov for å sette søkelys på riktig trening og kosthold for å hjelpe folk ned i vekt og iform, men personlig mener jeg det er vel så viktig at man ikke glemmer de som sliter med det motsatte; nemlig å gå opp i vekt. For de er det også mange av! 

Les mer på: Corneliselander.com

Selv slet jeg selv i tenårene med å legge på meg vekt, og det var heller ikke den gang “stuerent” for en unggutt å skulle ønske seg noe så “crazy” som å gå opp i vekt. Heldigvis styrte jeg unna alle snarveier, og lærte meg fort hvordan man skulle trene (og ikke minst spise) for å oppnå økt vekt og muskelmasse [på en sunn og riktig måte]. Dessverre er ikke alle like heldige, og mange blir lurt til å bruke “snarveier” og farlige, ulovlige preparater de på ingen måte har godt av. 

På bakgrunn av dette har det å kunne hjelpe unge gutter, og eventuelt jenter som også måtte ønske det, med å legge på seg sunn og riktig vekt vært en av mine personlige kampsaker årene igjennom, og selv om jeg ønsker å hjelpe så mange som mulig, uansett hva ens “drømmekropp” måtte være, er dette særlig én gruppering i samfunnet jeg mener det er satt alt for lite fokus på å hjelpe. Og dette er også noe vi i media bør bli mye flinkere til – for selv “tynne” kan ha behov for hjelp (selv om nyhetsbildet gjerne gir et bilde av at de ikke har noe å klage over..).

For som en av følerne på Facebook gruppen min skrev i en kommentar;
– Folk ser nesten stygt på meg når jeg sier jeg sliter med å gå opp i vekt. Du er heldig sier de. Føler det er akkurat det samme i media..

Cornelis i Hollywood 

HVA MENER DU? HAR TYNNE NOE Å KLAGE OVER?

#trening #helse #diskusjon #meninger #treningsbloggen #blogg #blogginnlegg #trene  

9 kommentarer
    1. Takk for at du satte søkelys på akkurat dette, flere som sliter med det men ikke egentlig tør å si noe.. Hvis jeg skulle sagt noe som: “Åh jeg skulle ønske jeg klarte å gå opp i vekt” hadde jeg blitt bedt om å holde kjeft fordi jeg”ikke har noe å klage over” :p

    2. Takk for at du setter søkelys på det å være tynn. Det er mange som sliter med dette. Kjenner folk som aldri går på stranda for de er for tynne.Ikke alle klarer å legge på seg,dette er et tema som burde vært mer fremme i media. Som ung var jeg også svært tynn,det plaga meg aldri. Men jeg hadde mye magesmerter,men ble alltid av lege/sykehus beskyldt for å ha spiseforstyrrelser pga av at jeg var tynn. Som voksen har jeg funnet ut noen matvarer jeg ikke tåler,men det ble oversett når jeg var ung pga av de mente magesmertene jeg hadde kom av spiseforstyrrelser,noe jeg aldri har hatt. Fortsett den gode jobben!!

    3. Det er i hvert fall ikke så mye press på tynne mennesker som på feite i media. Så sånn sett så har de det jo bedre og slippe å bli pepret med slanke-opplegg hele tiden.

    4. Personlig så synes jeg tynne folk er mer heldig, i og med at jeg elsker mat og må begrense meg med hvor mye og hva jeg spiesr fordi jeg ikke er naturlig veldig tynn(er normal). Men jeg ser problmet for begge parter egentlig, er jo vanskelig å gå opp i vekt og å få i seg all maten. Har flere venner som sitter med sykt mye mat og klarer nesten ikke gå, haha. Er jo en drøm i mine øyne, men blir sikkert slitsomt kan jeg tenke meg!

    5. Jeg kan godt forstå at det kan være vanskelig ikke å klare å komme seg opp i vekt også. Men samfunnet elsker tynne mennesker. Tilber dem, til og med. De har heller ikke de samme utfordringene overvektige har når det kommer til helse og daglige gjøremål. Så at det å være tynn er like ille som å være sterkt overvektig, den går jeg ikke med på…

    6. Min datter på 16 går på videregående og sliter veldig med å gå opp i vekt grunnet arvelig høy forbrenning på farssiden av familien hvor alle er tynne som streker.
      1.73 høy er hun og har det siste året klart å gå opp fra 43 til 50 kg. Men nå er det stopp. Hun ønsker å gå opp til 60 kg.
      Avogtil bryter hun sammen når hun skal kle på seg og ser hvordan hun ser ut i klærene. Hun har problemer med å kle av seg med kjæresten etc.
      Jeg prøver å trøste henne med at hun ser da i det minste ut som idealet i den vestlige verden, en catwalkmodell. Men hun sier at moteverden er fullstendig ut blandt tenåringer. Pupper, rumpe og lår, kurver og former er det som er inn blandt den aldersgruppen. Hun sier at alle tar hensyn for å ikke fornærme eller såre dem som er overvektige, mens hun selv daglig er fritt villt ift. alles høylytte kommentarer og himling med øynene. Hun føler nok veldig på dette selv, jeg syntes hun ser ganske ok ut nå ift. tidligere.
      -Har du noen råd å gi ift. å gå ytterlige opp i vekt?
      Hun spiser mye og mer enn mye; alle måltider og middag flere ganger daglig, pluss alt hun orker av godterier, fastfood etc. Hun tar 1ss smør og 1ss olje til hvert måltid. Vi har også kjøpt et pulver på helsekost som skal gi 1200 kcal daglig i tillegg til maten hun spiser, dette drikker hun utblandet i melk og fløte etter måltidene. Hun trener ikke, men er aktiv ift skole og venner.
      -Noe annet du kjenner til som kunne hjulpet min datter?

    7. Hei, og takk for at du tar kontakt!
      Først og fremst vil jeg si at det høres ut som dere allerede gjør mye riktig, men å ty til fastfood og godteri ville jeg nok ha styrt unna. Selv om hun (som du sier) er tynn, og at dette ligger naturlig i familien, ville jeg da heller ha gått for shakes og barer som inneholder flere/mange karbohydrater og kalorier, ved siden av annen sunn og ernæringsriktig mat. Nå kjenner jeg jo ikke til alt av det hun kjører i seg i dag, og om jeg hadde hatt hele lista ville det nok vært enda enklere for meg å gitt deg mer spesifikke råd (for eksempel hvor mange måltider spiser hun om dagen? hvor store måltider? etc), men på et generelt grunnlag kan du også si at det for mange kan være gunnstig å spise færre [veldig] store måltider framfor å prøve å kjøre i seg litt hele dagen igjennom (da dette [spesielt for de med høy forbrenning] kan være med på å videre bygge under problemet). I tillegg vil det være smart at hun styrer unna for mye kardio som treningsform, og heller bygge opp en sunn og sterk kropp. Som du skriver er jo dette for mange sett på som nær sagt et “luksus-problem”, selv om jeg også vet at dette kan føles veldig tøft for mange.. Likevel må det også, og fortell dette gjerne til din datter, presiseres at hun er veldig ung, og at forbrenningen naturlig vil stabilisere seg og gå litt ned over [kort] tid, og at hun da vil kunne oppleve en lett vektoppgang.
      Så styr unna usunn mat og godteri, da helsa også teller, og vi ikke vil at hun skal innta for mye usunt bare for å øke vekten og få vektnåla til å gå opp. Som sagt kan det også med noen enkle grep (som eventuelt mer kosttilskudd, færre store måltider, og kanskje bedre timing av måltidene) være mulig å få vekten til å gå sakte, men sikkert oppover på en på en sunn og riktig måte.
      Kontakt meg gjerne også direkte ved å sende meg en email om det skulle være noe! [email protected]
      Mvh
      Cornelis

    8. Uff 🙁 Jeg fikk litt vondt av jenta på 16 år. Dette er jo en veldig sårbar periode. Skjønnhetsidealene forandrer seg jo hele tiden også. Var litt overrasket over at det er pupper, rumpe og lår som gjelder. Synd at det skal være så fokus på utseende i stedet for personlighet.

    9. Hei !
      Jeg er ei jente på 15 år som går siste året på undomsskolen.
      Jeg, som veldig mange jenter på min alder, sliter med kroppen min og hvordan den ser ut. Det siste året har jeg gått igjennom noen tøffe personelige ting som har gjordt at jeg har stengt meg inne og brukt mat som trøst. Jeg har ikke blitt veldig mye større, men det er det fettet rundt magen og lårene som aldri vil bort.
      Jeg spiser veldig skjeldent fast food og jeg prøver å ikke spise godteri mer enn på lørdager.
      Før spilte jeg håndball og var veldig aktiv, men etter i fjor høst når jeg sluttet så har treningene bare blitt færre og færre. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre rett og slett. Problemet mitt er at jeg prøver over en viss periode og så gir jeg opp etter 3 uker fordi enten det ene eller det andre.
      Jeg vet ikke om jeg er for ung, men jeg har et veldig stort ønske om å bli kvitt det ekstra fettet og få meg en sunn og bra livsstil. Har du noen tips ? Hadde satt stor pris på det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg