Iskrem? Én av disse smelter ikke..


Iskrem som ikke smelter? Jo da, og de finnes i Norge..

Nylig testet Nettavisen og Side2 noen av «Norgesfavorittene» blant iskrem, og resultatet vil trolig overraske deg. Finnes det iskrem i Norge som ikke smelter? Utifra hva Nettavisens journalist har kommet fram til er svaret; ja.

«En av disse iskremene holder fasongen etter et døgn ute av fryseren»
– Annika Bohnenblust, Nettavisen

Som jeg også nylig uttalte til TV2 har feil kosthold, og stort sett alt det vi finner på norske restauranter og kafeer mye av skylden for at så mange nordmenn nå sliter med fedme og overvekt. Nå vet vi «alle» at is generelt ikke er sunt, og at det selvsagt ikke bør være en del av et godt og riktig kosthold. Likevel har alltid norsk is vært en av mine personlige favoritter (og «synder») når jeg er på besøk i hjemlandet, og som min bestefar alltid sa; iskrem har du alltid plass til – for det smelter bare innimellom i magen.

Han hadde nok blitt både sjokkert og skuffet om han hadde sett denne testen..

Følg meg også gjerne på Facebook!

Min favoritt
For mitt vedkommende er det enda verre at vi her også snakker om min egen favoritt, den såkalte «Sandwich-isen» En liten trøst for det her være at det var Diplom-Is´ varianten som ikke smeltet, og at jeg personlig alltid går for Henning-Olsens variant (som i denne testen visstnok smeltet).

– Spis is! 
Selv om en av de testede variantene her altså ikke “opptrer” slik vi liker å se at is gjør; nemlig smelter, mener seksjonsleder i Tilsynsavdelingen i Mattilsynet, Atle Wold, at det verken er farlig eller noen grunn for å ikke kose seg med iskremen. – Det er jo meningen at isen skal beholde formen og ikke smelte før man klarer å jafse den i seg. Hvis en soft-is for eksempel ikke hadde inneholdt en stabilisator hadde man vært nødt til å drikke den, sier Wold til Nettavisen før han avslutter med: – Så mitt råd er; spis is!

HVA MENER DU? ER DET LITT MERKELIG MED EN IS SOM IKKE SMELTER?
Cornelis

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg