Treningen du ikke bør utføre:

Ikke alle øvelser og treningsformer er like effektive og bra å kjøre, og under finner du fire jeg fraråder deg fra å benytte:

Les mer på: Corneliselander.com

1. Sit-ups
Kanskje den verste og mest bortkastede (mage-) øvelsen du trolig kjører, men som du ikke burde! De fleste vet jo også at det er på kjøkkenet du “bygger” og kan spise deg til sixpack, men likevel er det også viktig å ha med noen gode øvelser i treningsprogrammet ditt skal du få styrket opp mage og core-området. Da finnes det imidlertid et hav av andre [bedre] øvelser enn den gamle “slageren”, og for eksempel er tunge, riktig utførte knebøy, eller min egen Cornelis Planke push-ups på Swissball bedre alternativer for både å oppnå en stram mage, og ellers en trent kropp. Faktisk har studier ved San Diego State University her i California vist at sit-ups og crunches er de minst effektive øvelsene du kan kjøre for å styrke opp blant annet rectus abdominus (“sixpack” muskulaturen) og obliques. Og siden tradisjonelle sit-ups krever mer av front- muskulaturen enn obliques (side) kan dette også medføre at man får en ubalanse i coremuskulatur – noe som da blant annet kan lede til ryggproblemer!


Dropp situps og crunches! Kjør heller Cornelis Planke push-ups!

2. Pec-deck maskin
Selv om også jeg benytter meg av denne av og til (mest for å gi kroppen og muskulaturen et lite “sjokk” med noe nytt og annerledes) er hovedproblemet med øvelsen at de fleste rett og slett ikke benytter apparatet på en fullkommen måte. Ni av ti setter seg nemlig bare ned og drar litt i hendlene, for så å liksom bare å “håpe på det beste”. Og på samme måte som jeg er motstander av å se på tv, mens man løper (og derfor ikke fokuserer ordentlig på det man virkelig er kommet til gymmet for å gjøre) er også denne øvelsen noe du KUN vil få noe ut av om du virkelig legger inn en ordentlig innsats! I tillegg bør du ikke utføre øvelsen slik gjerne vist på bildene på maskinene..

Nei, du får ikke slik brystkasse av å kjøre dette apparatet..

Mitt råd: 
Kjør heller sett med én og én arm av gangen, og fokuser virkelig på å få høyre og venstre brystmuskel til å møtes (legg gjerne en tommel [fra den frie hånden] forsiktig mellom muskulaturen for å kjenne at de møtes og at det virkelig tar). 

3. Triceps kick-backs

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor så mange liker denne øvelsen, der særlig den stigende spenningskurven på øvelsen vil gjøre at det blir eksponentielt hardere å holde vekten oppe etter hvert som man nærmer seg toppen. En vekt som da føles ekstremt lett på bunnen av repetisjonen kan da nær sagt bli umulig å holde i topposisjon, og dette vil gjerne resultere i at man begynner å jukse eller trener med for lette vekter i forhold til hva man i prinsippet kunne ha brukt var bevegelsesbanen bedre. Når vi i tillegg har så mange andre gode øvelser å ta av (som for eksempel dips eller franskpress) skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor så mange kaster bort tiden sin på noe som ikke virker optimalt.. Jeg har heller aldri møtt på noen som faktisk har oppnådd godt trente triceps av å kjøre denne – så ikke kast bort tiden din på noe som ikke fungerer!

4. Preacher curl apparat 
Selv om bicepsøvelsen i teorien er god, og følger flere av mine ideer om hvordan du kan få store, sterke armer ligger imidlertid hovedproblemet (i mine øyne) i den fastlåste bevegelsesbanen man får i apparatet. Personlig har jeg aldri funnet et apparat som passer ordentlig for mine dimensjoner, men det kan jo kanskje ha mer med meg å gjøre enn selve apparatene i seg selv.. 😉 

Mitt råd: 
Kjør heller en av mine egne bicepsfavoritter, som egentlig bygger på mye av det samme prinsippet som med apparatet, men som virkelig vil gi deg store, sterke biceps på en bedre måte; nemlig bicepscurl på Scott-curl benk med stang i trinseapparatet.. Noen bedre øvelse for å få opp pumpen, bygge muskulatur og størrelse finner du nemlig ikke! 

Husk forøvrig å trene hardt, kort, hyppig, og riktig folkens! (og styr altså unna disse øvelsene 😉

Cornelis i Hollywood 

#trening #helse #trene #iform #muskler #hverdag #blogg #bilder #lørdag #helg 

11 kommentarer
    1. Har selv prøvd en del av disse øvelsene, men kuttet de ut da jeg ikke har følt at jeg har klart å utføre øvelsen riktig / fått noen effekt av å utføre øvelsen.

    2. Mht preacher curl apparat: mener du som maskin, eller er det like ‘ille’ om man benytter en EZ-stang? Hva er egentlig forskjellen om man i stedet benytter samme benk men i en kabelmaskin?
      Ellers takk for mange gode tips her på Nettavisen!

    3. har fulgt deg en stund og prøver jevnt og trutt ut øvelser som du anbefaler til nå har Gerilja Intervall og plankepushups vært veldig moro, er noe med navnet Gerilija som motiverer:)
      trene hardt, kort og hyppig passer dagliglivet og meg perfekt. Og å nå “tok” du vekke øvelser jeg heller ikke har funnet meningen med…. juhuuu…der dro du opp en ellers tung mandag! takk

    4. Hei Cornelis. Jeg er så glad for noen endlig kan komme med eksempel på hva man kan gjøre for å bygge opp magen, også kostplan.
      Men det er noe jeg lurer på, sånn så kreatin, poteinshaker/pulver osv, det er så dyrt! Hva annet kan man spise isteden for? Hva kan man ha etter trening eller før trening for eksempel hvis man ikke har proteinpannekaker, shaker osv?
      Er dette noe du kan skrive om ? 🙂

    5. @IngridNordli både vanlige, eller slike situps du refererer til vil kunne fungere, og det vil alltid være smart å bytte på både metoder øvelser og metoder i perioder slik at kroppen ikke blir for vant med noe, og selv med øvelser jeg ikke akkurat anbefaler på det sterkeste – slik som de over 🙂
      Cornelis

    6. Det er absolutt noe jeg kan skrive om anonym, selv om feks et proteintilskudd gjerne er den billigste måten å faktisk få i seg nok av de riktige byggesteinene på. For mange kan feks mellommåltid som cottage cheese og mager kesam være fine alternativer feks en stund før en treningsøkt – og rett etter kan det gjerne være fint proteinrike måltider som feks tunfisk og grønnsaker eller egg-baserte retter som en omelett etc. Ellers er det som sagt faktisk gjerne billigere med en proteinshake, og hos http://www.proteinfabrikken.no (som jeg er ambassadør for i Norge) vil du kunne finne mange gode tilbud!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg