Spis deg til sixpack!


Klart det er viktig med riktige treningsøkter og øvelser, slik som for eksempel knebøy eller min egen Cornelis planke, men for å oppnå en stram og trent mage er det minst like viktig at du også spiser riktig!

Jeg har tidligere vist deg hvordan min LA frokost som oftest ser ut, og selv om jeg fikk kritikk av kokken på 4-stjerners middag for å lage litt for “sause-fri” mat, vet jeg i hvert fall hvordan DU bør spise skal du oppnå en stram og fin mage denne sommeren..

Les også: Få sixpack på 1 uke

Frokost
Som du har kunnet lese på bloggen tidligere er jeg ikke redd for å ty til litt karbs på morgenkvisten, og frokost er i mine øyne dagens viktigste måltid som alltid skal nytes! I tillegg er det også ett av to måltider der du lettere kan “fråtse” og kose deg litt ekstra med god samvittighet. Det betyr imidlertid IKKE det samme som at du bør spise usunt, men at du her kan unne deg selv noen ekstra kalorier. 

Mellommåltid(er) 
Om du er en av de mange som kun spiser to-tre måltider om dagen, og disse hovedsakelig består av (til nød) frokost, lunsj, og middag, lær deg et nytt ord; mellommåltid. For å få på plass den stramme, fine magen før ferien bør du nemlig spise oftere, og gjerne mindre av gangen. Og å kun spise et par, tre måltider om dagen er da gjerne ikke nok for de fleste av oss.. 

Proteinshake
Selv fyller jeg på med protein hverdagen igjennom, enten dette kommer gjennom egg og for eksempel kylling, eller det er fra et litt lettere alternativ som en proteinshake. Spesielt etter en treningsøkt er jeg interessert i å få i meg nok av de viktigste byggesteinene på en kjapp og enkel måte, og en proteinshake med minst 25g protein vil da kunne gjøre jobben. 

Protein metter bedre

Protein metter nemlig bedre enn karbohydrater og fett, og vil i tillegg kunne hjelpe deg med å bygge og vedlikeholde muskelmassen. I tillegg vil det også kunne gjøre at du lettere forbrenner mer – selv i hvilemodus!

Middag 
Så er vi kommet til måltid nr. to der du  (om du trener hardt nok..) med god samvittighet kan unne deg noen ekstra kalorier og karbs. Jeg vil likevel også her anbefale deg å styre unne for eksempel frityrstekt-, eller overdrevent fettrik, usunn mat. Og selv om du spiser mat bestående av mange kalorier behøver det ikke å være usunt! Personlig består min middag gjerne av 1kg. hvitt kjøtt, og rundt 5-600g ris pasta..

Kvelds-/nattmat
Om du for eksempel vil unne deg selv noe søtt og godt vil jeg da trekke fram proteinpannekakene jeg lagde på 4-stjerners middag på TVNorge (som alle var forbløffet over hvor godt smakte!) som et godt alternativ! Litt mørk sjokolade er også alltid lov, mens du ellers bør fylle på med litt cottage cheese eller for eksempel nøtter og/eller frukt. 

Som avslutning vil jeg også på det varmeste anbefale en kasein proteinshake rett før leggetid – for de av oss som virkelig vil bygge og vedlikeholde muskelmassen. Kaseinprotein opptas saktere i kroppen, og vil derfor være et ypperlig valg rett før leggetid slik at kroppen har nok av protein å jobbe med nattesøvnen igjennom. 

Her er hvordan jeg spiser:
Frokost: 1-2 egg, brødkurv (ca.1000kcal) 
Mellommåltid 1: Cottage cheese, eller mager yoghurt 
Lunsj: Kyllingsalat, eller annet proteinrikt og sunt (ca.300g)
Mellommåltid 2: Frukt og proteinbar á ca.20g protein. 
Før trening: 4 kapsler kreatin
Under trening: 5g glutamin
Etter trening: Proteinshake á ca.25g protein
Middag: Ca. 1kg. kjøtt + pasta ca.500g
Kveldsmat: Litt mørk sjokolade, frukt og kasein proteinpulver 

Let´s do this!

Cornelis i Hollywood 

#trening #helse #iform #treningsbloggen #blogg #innlegg #mage #magetrening #trene #trener 

16 kommentarer
    1. WOW! For noen mengder mat du spiser!! Her går det i 2 rugsprø med 2 skinke på og samme til lunsj. 150 gr. kjøtt/fisk til middag, aldri poteter, men 10 ss ris kanskje og 1 rugsprø til kvelden. Normalt aktiv og klarer aldri gå ned i vekt. Kanskje jeg må spise mer. Fettprosenten min ligger på 35.

    2. 1kg kjøtt og 500 gram ris ? Det må da vel være feil
      1kg kjøtt = rundt 2000 kalorier ? 500 gram ris = ..

    3. Det var noe til matmengder. Har tro på mye protein i kosten, har helt sukkerfritt kosthold 6 dager i uka selv. Hvor mye bør man legge seg på hvis man trener styrke 3 dager i uka, kardio 3 dager i uka? Bør kostholdet være likt hele uka? Jeg har som regel lørdag som både treningsfri og utskeielsesdag.

    4. Dette stemmer.Har trent hardt i mange år og til tider pint på kaloriene.Etter en god start stagnerte det hele helt uten synlige resultater.En offshoretur,( 14 dager) bestemte jeg meg for å spise alt jeg kom over av kjøtt,fisk og kylling pluss en nødvendig del karbohydrater.Vi snakker tallerken med haug på 3 ganger om dagen.Samtidig senket jeg antall reps på treningen til 5-6 og økte belastningen.Ble lettere sjokkert over resultatet.Musklene vokste så fort at huden sprakk fra midten av biceps til litt opp over skulderen via armhulene.Men det mest overraskende var at jeg mens jeg trykte i trynet minst dobbelt så mye som vanlig viser vekta nå 5 kg mindre enn da jeg startet “spisinga”.Alle kurver peker rett vei.Engergi,volum,styrke og fettforbrenning.Hadde ingen anelse om at løsningen var så enkel.

    5. Maria.
      Kroppen behøver en viss mengde fett og næring for å brenne fett på riktig måte.Viktig å få i seg sunt fett ellers vil kroppen etter en stund begynne å tviholde på det den har.Men med fettprosent på 35 burde du sett resultater ved et såpass lavt kaloriinntak.Forbrenningen varierer veldig fra person til person.Min er middels til lav.Noe som gjør at jeg kan bygge muskler raskt,men går raskt opp i vekt om jeg kutter trening eller fråtser i feil type mat over tid.

    6. En faktor som ikke kommer frem her er din forbrenning ila dagen. Hadde en person med ett normalt nivå på forbrenning spist dette, ville de iallefall ikke gått ned. For å ta til seg så mye protein og karbohydrater, må du trene mye for å; a) forbrenne alt b)omdanne all protein til muskler, hvis ikke blir det etterhvert omdannet til fet ( om jeg ikke tar feil.) En fin tekst som belyser kosthold, men ingen ting fornuftig på hva en ” normal” person skal få i seg ila en dag..

    7. Hei! Jeg er en person som spiser veldig mye ost, både på brødskive og knekkebrød. Er dette noe du vil fraråde?

    8. Er effekten av proteinpulver dokumentert?
      En studie ved Naprapathøgskolen i Sverige viser at over 80 % av inntaket fra en slik shake kommer ut igjen gjennom urinen…

    9. Et kilo kjøtt og et halvt kilo pasta… Den jevne nordmann bør heller sikte på et kilo grønnsaker og et halvt kilo kjøtt. Selv om bare å skrive “et halvt kilo kjøtt” gjorde meg småkvalm.

    10. Periodisk faste med 16 timers faste og 8 timers spisevindu (f.eks. Fra 22.00 til 14.00 neste dag) med 2-3 solide og proteinrike måltider i spisevinduet. Dette fungerer også fantastisk bra, anbefales!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg