Selvsagt dopet norske utøvere seg!

Den tidligere dopingjegeren, Mads Drange, skriver i en ny bok at norske idrettsutøvere doper seg, men at sjansen for å bli tatt er svært liten. Avsløringene fra forskningsrådgiveren kommer visst som et sjokk på mange, selv om jeg personlig ikke skjønner hvorfor.

Les mer på: Corneliselander.com 

For man skal være rimelig naiv for å tro at det ikke finnes (enkelte) norske utøvere som også har benyttet seg av doping, selv om jeg (på lik linje med den tidligere doping- jegeren selv) tror at dette er et mindre problem i norsk idrett enn i mange andre land.

Ja, jeg er helt enig i at det er horribelt at utøvere benytter seg av doping og ulovlige medikamenter, men bør dette likevel komme som noe sjokk? Personlig mener jeg nei, og det er flere norske utøvere jeg med rimelig stor sikkerhet kunne ha pekt ut som mistenkte.. Klart vi som nordmenn liker, eller burde få lov til, å tenke at “nei våre utøvere de driver ikke med slikt”. Men å tro at alle er rene blir dess- verre i 2014 som å tro på julenissen; Det er en koselig historie vi kanskje skulle få lov til å tviholde på, men når du vokser opp må du dessverre se realiteten i øynene..

Les også: På besøk hos God Morgen Norge

Så hvorfor kommer Dranges uttalelser som et sjokk? Har vi virkelig trodd at våre utøvere er så mye bedre, og at vi har levd i en “renere” verden her oppe i nord? Eller har man bevisst sett en annen vei? Er det trenere og organisasjoner som kanskje er medansvarlige, eller stopper dette hos utøverne selv? Spørsmålene er mange, og vi sitter vel fortsatt igjen med få svar – noe den nye boken kanskje kan sette et nytt fokus og hjelpe med å få noen nye løsninger på. 

Vi skal selvsagt være forsiktige med å ta alle over en kam, eller overreagere, og jeg vil fortsatt velge å tro (uten at jeg selvsagt kan bekrefte eller avkrefte dette på noen som helst måte) at norske utøvere er blant de reneste og sunneste i verden. Men ut ifra hva jeg opplever innenfor trenings- miljøet i Norge skal du være rimelig godtroende og naiv for i hvert fall ikke å mistenke at også norske idrettsutøvere doper seg. For å tro noe slikt blir rett og slett som å tro på julenissen..

Cornelis

#trening #media #idrett #sport #nyheter #Nettavisen #drange #blogg #blogginnlegg #meninger 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg