Sjakk: sport eller spill?

 

Magnus Carlsen mener han blir sliten av å spille, og NRK Sporten dekker sjakk-VM i India på samme måte som annen idrett. Så er sjakk en sport?

Sjakkeneren, Magnus Carlsen, og hva jeg personlig mener er et av Norges beste “varemerker” siden A-HA, har selv tidligere uttalt at han er en idrettsutøver. I tillegg har han blitt nominert til flere idrettspriser, blir sett på som en av de mest innflytelsesrike i verden (av TIME Magazine), og titulerer både titt og ofte i norsk og internasjonal (sports-) presse. Men, kan sjakk egentlig defineres som en sport? 

Vel, nå kan man vel diskutere, eventuelt krangle, til en blir blå over hva som egentlig bør kategoriseres som sport. Flere sjakkeksperter mener selv at det er en sport, men at det ikke er en idrett (da Norges Sjakkforbund står utenfor Norges Idrettsforbund). Personlig synes jeg derimot at sjakk verken er det ene eller andre, og for meg er det heller bare et spill.

Les mer på: Corneliselander.com

Nå vil sikkert flere påstå at mitt yrke som personlig trener ikke er noe mer krevende, hverken fysisk eller psykisk, enn hva sjakk-kongen bedriver med på brettet. Og hva sist- nevnte angår har de helt rett! Det er klart det er svært krevende å sitte så konsentrert timer ut og timer inn, men alt vi gjør som krever ekstremkonsentrasjon er ikke nødvendigvis det samme som en sports- eller idrettsgren. Og jeg velger altså fortsatt å stå på mitt at dette kun er et spill, eller kultur om du vil, og at det ikke kan sees på som en sport.

Her er forøvrig en liten personlig (sjakk-) hemmelighet.. En gang i tiden, for mange, mange år siden spilte jeg faktisk selv sjakk (på mikro-profesjonelt nivå), og reiste innom flere stevner der jeg vant både en og annen premie.. Så jeg er altså ikke bare en vektløftende bavian, uten noen som helst forståelse for spillet. Og jeg mener faktisk at jeg kan “relate” og sette meg inn i hvor krevende det må være for unge herr Carlsen – selv om jeg selvsagt aldri har vært noe i nærheten av hans nivå..

Så avslutningsvis vil jeg bare få si at du er et forbilde, både for unge og gamle, og en super ambassadør for Norge! Jeg ser altså ikke på sjakk som en sport, men det kan du like så godt bare ta som et kompliment.. 🙂 Og gratulerer så masse med vel gjennomført spill i India! 

Cornelis 

#sjakk #MagnusCarlsen #idrett #spill  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg